Tytuł:Rzut poziomy przyziemia
Czas powstania:lata 1818 - 1825
Sygnatura:IHSUJ P 009669
Nośnik oryginalny:odbitka żelatynowo-srebrowa wywoływana
Wymiary nośnika [cm]:5,7 x 8,5
Data zdjęcia:przed 1962 rokiem
Opis fotografii:Reprodukcja ilustracji. Recto odbitki: retusz. Recto kartonu: adnotacje długopisem: „Ryc. [przekreślone „156”, dopisek atramentem „26”] [przekreślone „Koś”] Plan kościoła / św. Aleksandra – Warszawa”, „II”; adnotacja kredką „367”; adnotacja ołówkiem kopiowym „26”; adnotacje ołówkiem: „1/1”, „dół”, 26a/III [?]”, „kreska”. Verso kartonu: adnotacja na maszynie poprawiona atramentem „1892), wyczedł [!] z zupełnie innej szkoły niż omówieni / artyści. Skończył bowiem Akademię Petersburską, po czym”; adnotacja atramentem [przekreślona] „[przekreślone „249”] 253 / ich omówienie nie wydaje się potrzebne. / Do omawianego okresu należy twórczość [przekreślone „Cypriana”] plastyczna Cyp- / riana Norwida (1824-1882), której znaczenie nie [dopisek „pozostaje”] w żadnej pro- / porcji do jego twórczości pisarskiej. W prawdzie poeta uczył się w War- / szawie malarstwa u Kokulara i Minasowicza, a Paryżu używał ty- / tułów artiste, peintre d'histoire, graveur, sculpteur, ale jego ryciny, / akwarelowe ilustracje i rysunki, aczkolwiek nie dyletanckie, nie / [przekreślone „wiele się wznoszą ponad”, dopisek „przekraczają granic”] [nieczytelne], stanowiąc [przekreślone „niezbyt”, dopisek „mało”] ważną / glossę na marginesie jego poezji, erudycji i religijności. Z drugiej / strony trafia się w jego dziele jakiś nieoczekiwany szkic w rodzaju / Leonarda lub [nieczytelne], jakaś idealizowana głowa, nakreślona / silną i wrażliwą linią, jakaś pobieżna akwarela o motywach wschod- / nich [dopisek „lub [przekreślone „podobizna damy w szerokim kapeluszu”] szkic / akwarelowy przywodzący na pamięć rafinowaną / sztukę Constantina Guysa, który”] każe uznać plastyczne (lecz nierozwinięte) uzdolnie- / nia artysty. / W niektórych / jego pracach / odczytuje się wpływy nazareńczyków, reminiscencje klasycyzmu / i renesansyzmu, a nawet Rubensa! Natomiast jego związki z ro- / mantyzmem wydają się zupełnie nieistotne. / Trzeci rówieśnik Kossaka, Aleksander Stankiewicz [dopisek „1824-”]”. Publ.: Historia sztuki polskiej, Kraków 1962, t. 3, il. 26.
Uwagi:Kościół w latach 1886-1894 przebudowany w stylu neorenesansowym przez Józefa Piusa Dziekońskiego. Zrekonstruowany w latach 1949-1952.